Saturday, January 04, 2014

"Õpetaja kui maa sool" = segadus kuubis


Loen ka eksamiteks slaide ja korraga: "Õpetaja kui „maa sool“. Algkool röövis põllult maatööl vajaliku lapstööjõu."

Ja siis ma mõtlen, et tegelikult maale ju ei ole sool hea. Või nh, mingis koguses on, aga soola raputamine mullale ei ole üldse hea idee. Samas ju kasutatakse "õpetaja kui maa sool" väljendit tavaliselt positiivses tähenduses, näiteks EKSS ütleb: "maa sool õpetaja (või muu haritlane, ka haritlaskond) kui (maa) vaimuelu edendaja, vaimne juht. Koolmeister on maa sool. *.. maale on üheks hävimise tunnuseks see, kui õpetaja lakkab olemast maa sool. L. Promet."

Siis veel guugeldasin, et äkki ikka sool on mullale hea ja ma olen kogu aeg valesti aru saanud, aga selle lehe põhjal on liiga palju soola ikka halb - puud kuivavad ära ja värki. Samas natuke soola on mullas niikuinii olemas.

Ja tulles tagasi slaidil toodud info juurde, siis selle põhjal oli ka algul väljendil ju pigem negatiivne tähendus, sest haridussüsteem võttis põllult töölised ära ja see on põmst sama, kui põllule soola raputada.

Kuidas see väljend nüüd siis ikkagi positiivne on? Kes selgitab mulle?

Ja selliste tähenärimiste pärast ma õppimisega väga kaugele ei jõuagi.